5.25.2012

Sentència declara improcedents els acomiadaments al 061

El passat 20 de març es va celebrar el judici d'una vintena de treballadors contra les empreses Atento, Qualytel i contra el Sistema d'Emergències Mèdiques, amb motiu dels acomiadaments produïts el passat mes de desembre amb el canvi d'empresa concessionària al servei telefònic d'emergències 061. La recent sentència declara la improcedència dels mateixos i enumera les irregularitats existents en tot el procés.

Aquesta és només una de les diverses demandes impulsades per la Confederació Nacional del Treball (CNT) amb motiu dels acomiadaments i de l'incompliment del procés de subrogació regulat per l'article 44 de l’Estatut dels Treballadors.

El 24 d'octubre del passat any el Sistema d'Emergències Mèdiques, S.A. (SEM, S.A.) va comunicar a l'empresa privada de telemarketing Qualytel Teleservices, S.A. l'adjudicació del servei de gestors de coordinació sanitària de la central de coordinació del SEM, que havia sortit a concurs a principis del passat any i que en aquell moment era gestionat per Atento Teleservicios España, S.A.U. El contracte subscrit entre Qualytel i SEM es firmava el dia 15 de novembre. Qualytel va manifestar des del començament la seva voluntat d'aplicar l'article 18 del conveni col•lectiu contact center (telemarketing).

Aquest controvertit article regula el canvi d'empreses en l'àmbit del telemarketing. En relació al mateix, l'empresa està obligada a incorporar a tot el personal de l'antiga plantilla al procés de selecció, però només obligada a contractar al 90% des candidats per formar la nova plantilla. Tampoc està obligada a respectar drets adquirits com l'antiguitat. És un article que fa ombra a l'article 44 de l'Estatut dels Treballadors, que considera el manteniment de la relació laboral i implica que la nova empresa queda subrogada en tots els drets i obligacions. Això garanteix el manteniment de tots els drets dels treballadors i protegeix contra l'acomiadament arbitrari. No obstant, l'aplicació de l'article 18 viola constantment aquesta legislació. La CNT ha lluitat i lluita per l'abolició d'aquest article al servei 061 des de l'acomiadament, també declarat improcedent pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, de 107 treballadors, l'abril de l'any 2011.

El canvi d'empresa es produïa el dia 1 de desembre, dia en que Qualytel iniciava la seva gestió. Com ja s'havia previst, els treballadors van perdre drets adquirits com l'antiguitat o el servei d'autobús que els desplaçava al centre de treball. A més, una quarantena de treballadors eren acomiadats o, en paraules de Qualytel, "no havien superat el procés de selecció", entre els quals figuraven set persones conegudes per l'empresa com afiliats a la CNT. L'antiga plantilla era de 203 treballadors. L'actual és de 183. No obstant, cal recordar que sí ara són 183 és degut a les recontractacions d'antics treballadors o de personal nouvingut contractat a corre cuita per garantir el servei; un servei que va quedar sota mínims els primers dies del canvi d'empresa quan van perdre desenes de trucades. Cal recalcar que es va incorporar personal sense experiència al servei, mentre s’havien deixat al carrer treballadors que en alguns casos portaven una dècada treballant al 061.

La insistència de Qualytel en el judici del dia 20 de març sobre la, molt dubtosa, correcta aplicació de l'article 18 del Conveni Col•lectiu Contact Center (telemarketing) no va poder amagar el fet que el es plantejava era l'existència d'una successió empresarial, que havia de ser regulada per l'article 44 de l'Estatut dels Treballadors. Tampoc l'argumentació de Qualytel sobre un canvi substancial al servei per incorporació de material propi es va sostenir. Aquesta aportació de material es limitava a auriculars, alfombretes d'ordinador i, en general, material secundari.  El centre de treball, els ordinadors i la major part de material relacionat, així com els programes informàtics eren i són propietat del Sistema d'Emergències Mèdiques. És a dir, tenim el mateix servei, en el qual s'està duent a terme la mateixa funció de sempre i amb el material de sempre: l'atenció de trucades d'emergències, l'activació i mobilització de metges i ambulàncies.

L'únic que es va produir al servei 061 va ser un canvi de titularitat en l'empresa concessionària del servei com reconeix la sentència, que declara la improcedència dels acomiadaments i insta a Qualytel a readmetre a aquests treballadors en les mateixes condicions anteriors al canvi d'empresa o a l'abonament d'importants indemnitzacions de 45 dies per any treballat.  De fet, diversos dels treballadors que han guanyat aquesta sentència van rebre un burofax de part de l'empresa, demanant-los que es presentaran en el centre de treball per reincorporar-se, després d'una reunió que el SEM va mantenir amb l'empresa en conèixer que la sentència no els havia estat favorable i prendre la decisió de no recórrer-la.

No obstant això, s'ha presentat recurs de suplicació davant la sala de lo social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Sigui com sigui, aquesta victòria en els jutjats de lo social representa un pas més en la lluita contra la precarietat als serveis telefònics d'emergències.

El dia 21 de juny es celebrarà un nou judici on hi ha implicats set treballadors afiliats a la CNT i on, a més de l'aplicació de l'article 44 de l'E.T., s'espera obtenir la nul•litat dels acomiadaments, entenent que el fet que tota la Secció Sindical fos exclosa del servei implica un greu atemptat contra drets tan fonamentals com la llibertat sindical. La lluita per un servei d’emergències mèdiques digne no s’acaba.

Bloc de la Secció Sindical: http://cnt061catalunya.blogspot.com.es/

No comments:

Post a Comment