5.20.2011

Sčítanie obyvateľov 2011 – čo sa dá robiť, ak nesúhlasíme

Na internete sa objavilo množstvo diskusií o sčítaní obyvateľov. Kritici poukazujú najmä na jeho neanonymitu a zásah do súkromia, prípadne spochybňujú myšlienku sčítania ako takú. Tento text je určeným tým, ktorí sa rozhodli, že sa na sčítaní nechcú podieľať alebo nechcú uviesť niektoré údaje.

Prečo sme zaujali kritické stanovisko

Nemáme čo skrývať, ale obsah sčítacích hárkov považujeme za zásah do súkromia a ďalší pokus o kontrolu obyvateľov. O to viac, ak existuje hoci aj malá šanca, že skončia v nevhodných rukách. Nemáme nijakú kontrolu nad použitím zozbieraných údajov.

Sčítanie obyvateľov nie je anonymné. Identifikátor je prepojený s menom osoby a neexistuje záruka, že po skartovaní sa údaje a mená, ktoré už budú v elektronickej podobe, od seba odčlenia.

Zákon nám nariaďuje zúčastniť sa sčítania a na oficiálnej stránke sčítania 2011 sa zároveň uvádza, že získané údaje sa môžu poskytovať tretím stranám na komerčné účely. Nevidíme dôvod, prečo by sme mali podporiť takéto konanie.

Naším kritickým stanoviskom chceme poukázať práve na moc, ktorú nad nami štát má. Veľa údajov obsiahnutých v sčítacích hárkoch štát o obyvateľoch dávno vie z iných databáz. Ďalšie si vie dohľadať na nezabezpečených internetových účtoch (napríklad cez Facebook). Podľa nás však nie je dôvod uľahčovať prácu kontrolným mechanizmom štátu ďalšími možnosťami.

Považujeme za spoločensky nebezpečné, ak niekto používa argument, že nejde o údaje, ktoré by sme mali tajiť. Línia „nemám čo skrývať“ môže spoločnosť priviesť do stavu, kedy nebudeme namietať ani proti kamerám v našich domácnostiach a iným kontrolným zariadeniam. Ide o moc štátu a jeho orgánov nad obyvateľmi, ktorí nemajú páky, ako túto moc vyvážiť.

Čo sa dá robiť

Na internete sa objavilo množstvo nápadov, ako systém obísť. Pokúsime sa ich zhrnúť:
  1. Nezapojiť sa do sčítania. Táto možnosť sa dá využiť, či už ste hárok prebrali alebo ešte nie. Postup je jednoduchý. Keď vám komisári prinesú hárok alebo si poň prídu, nebudete doma, resp. sa tak budete tváriť. Prípadne poviete, že nemáte záujem a požiadate ich, aby sa už nevracali. Návštevy budú trvať maximálne do 6. júna 2011. Potom sčítací komisári končia s klopaním na dvere ľudí.
  2. Vyplniť len niektoré údaje. Komisári môžu skontrolovať, či sú všetky kolónky vyplnené. Ak nie, môžu vyzvať k dopísaniu chýbajúcich informácii. Poslúchnuť ich nemusí nikto. V prípade vypĺňania cez internet nie je isté, či táto možnosť prichádza do úvahy (systém nemusí nevyplnený hárok prijať).
  3. Vyplniť nepravdivé informácie. Môžete tiež vyplniť všetky údaje, ale s určitou dávkou kreativity. Hoci zákon vyžaduje uviesť pravdivé údaje, neukladá nijaké sankcie. Navyše, fantáziu a zahmlievanie pri vypĺňaní považujeme skôr za formu primeraného protestu a vyjadrenie názoru na sčítanie. Pokiaľ ide o riziko overovania pravdivosti údajov, sčítanie je oficiálne anonymné a je otázne, ako by niekto mohol určiť sankciu konkrétnej osobe, keď vôbec nemá vedieť, kto hárok vypĺňal. Dôležitý je výsledok – aby sedel počet hárkov s počtom obyvateľov, ktorí ho dostali. Nie je náš problém, že systém je nastavený tak, že je to možné jedine kompromitáciou anonymity.
  4. Nenalepiť kód. Táto možnosť je podľa všetkého nevhodná; komisári majú formuláre s menami a kódmi, podľa ktorých vedia kódy dopísať aj sami (formulár D, pozri tu).
  5. Vymeniť si kód s niekým iným. Výsledok bude do značnej miery podobný, ako keby ste uviedli nepravdivé údaje. Štát teda dostane údaje, ktoré chce, len nebude vedieť od koho. Problém môže nastať, ak aktívny sčítací komisár pri kontrole vyplnených údajov zistí, že nie ste šesťdesiatročná žena ale dvadsaťpäťročný muž, prípadne zistí, že mu odovzdávate iný kód ako ten, ktorý je priradený k vášmu menu. Preto je lepšie využiť tento spôsob cez internet. Druhou možnosťou je, že sa dohodnete viacerí napríklad z jedného paneláku alebo ulice, hárky odovzdáte naraz a tak sčítaciemu komisárovi znemožníte kontrolu.

Štatistika áno, ale inak

Štatistika môže byť rovnako ako mnohé iné vedy pre spoločnosť veľmi užitočná. Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2011 nie je ten prípad. V spoločnosti, v ktorej žijeme, sú získané výsledky nástrojom, s ktorým môžu ľudia pri moci narábať podľa vlastných politických a ekonomických záujmov. Štát považujeme za inštitúciu, ktorá má zabezpečiť kontrolu obyvateľstva a plynulé fungovanie ekonomiky. Štát, zastupiteľskú politiku ani kapitalizmus nestotožňujeme so spoločnosťou.

Jeden z cieľov štatistického zisťovania – získanie údajov pre lepšiu koordináciu činností – by mal byť spätý s napĺňaním potrieb ľudí. A to podľa nás v kapitalistickom systéme založenom na protikladnom vzťahu práca – kapitál, ktorý je chránený štátom, nie je možné.

Ako inak? Zastupiteľská demokracia a kapitalizmus nie sú jediné formy správy spoločnosti. Naším cieľom je priama demokracia, federalizmus a možnosť kontroly kedykoľvek odvolateľných delegátov, ktorí sa zodpovedajú tým, čo ich delegovali na presne určené úlohy. V takto organizovanej spoločnosti má štatistika nepochybne veľký význam pre rozvoj a napĺňanie ľudských potrieb.

Dospieť k tejto spoločnosti sa podľa nás dá prostredníctvom budovania nezávislého a samosprávneho hnutia pracujúcich, ktorí ju ako jediní dokážu vytvoriť. Ako Priama akcia sa našou každodennou činnosťou usilujeme práve o to.
Priama akcia

8 comments:

  1. Ahojte,

    súhlasím s tým, že sčítaním by sme sa mali bližšie zaoberať. Nerozumiem ale tomu, z čoho ste vyvodili záver, že "získané údaje sa môžu poskytovať tretím stranám na komerčné účely". Vopred vďaka za vysvetlenie.

    Ľuba

    ReplyDelete
  2. tu to nie je tak dobre vidiet ako v povodnom clanku na webstranke PA, ale slova "komerčné účely" su ako odkaz, konkretne na toto: http://www.scitanie2011.sk/co-je-scitanie/vyuzitie-udajov-zo-scitania

    v clanku su este nejake dalsie odkazy, len zial, tento blog to nevie dobre zobrazit.

    ReplyDelete
  3. Je tu par sprostosti - za prve identifikator a kod na formulari D su dve rozdielne cisla ktore su priradene k sebe v systeme, komisar nedokaze ani hovno a ani na to nema dovod, nehovoriac o tom ze by porusil zakon. Za druhe schovavat sa v byte a tvarit sa ze tam nie ste je vazne detinske. Dotycny moze prist za komisarom, povedat ze to nechce, komisar dalej neriesi lebo na to nema dovod. Za tretie nic ako "údaje sa môžu poskytovať tretím stranám na komerčné účely" sa neuvadza ani na stranke SUSR a ani v zakone, je to jednoduche klamstvo a za stvrte vsetky udaje okrem narodnosti stat uz k dispozicii ma. Zamestnavatel? MSVaR ma vsetkych spolu s vasimi odvodmi a prijimami. Osobne udaje? MinV ma udaje zo vsetkych OP vo svojom systeme. A tak dalej. A za piate tieto udaje su vyzadovane v prvom rade Eurostatom takze ak sa na niekoho chcete stazovat Brusel je vasa adresa.

    ReplyDelete
  4. neviem, ci si videl, co sa deje pri odliepani identifikatora z obalky, ktoru dostanes - komisar si ho nalepi k tvojmu menu. vid. tu: http://blackhole.sk/tlacivo-d-png
    v kazdom pripade dokonca aj SU pripusta, ze identifikator je prepojeny s menom, takze neviem, ci necitas alebo netusis, o com hovoris...

    dalej, k schovavaniu v byte je tam jasne napisane, ze to je na kazdom, ako mu je lepsie, napr. mne osobne sa to tiez nepozdava, ale je to jedna z moznosti.

    to, ze udaje sa mozu poskytovat sukromnej sfere /na ake ine ako komercne ucely? SU ma dokonca cennik.../ je taktiez napisane v clanku a je to citovane z oficialnej stranky scitania: "Štatistické údaje získané zo sčítania obyvateľov, domov a bytov sú užitočné pre štátnu správu, samosprávu, ako aj pre súkromnú sféru." (mas tam aj link, ale nevadi).

    ano, stat vacsinu udajov ma, takze je podla mna opravnene pytat sa, naco ich chce opat.

    ad brusel a Eurostat - nie vo vsetkych krajinach EU dochadza k celoplosnemu scitaniu ako v SR, takze myslim, ze je zbytocne odkazovat na nejaku EU. kazda krajina si zbieranie udajov moze zmanazovat inak.

    tiez si nemyslim, ze cielom clanku bolo "stazovat sa", ale skor ponuknut moznosti a mozno pomoct lepsie sa zorientovat v tom, co sa deje a co sa da robit. jednoducho sa o tom diskutuje a ak ma clovek kriticky postoj, hadam je v poriadku ho aj vyjadrit...

    ReplyDelete
  5. Celý problém, okrem chaosu s doručovaním (ešte nemám a určite nepôjdem na úrad), je v identifikátoroch. Veľmi dobre si pamätám, že pri minulom sčítaní sme dostali obálku s adresou ŠÚ
    a vyplnené anonymné hárky hodili do poštovej schránky. A údaje boli validné, nenarástol počet obyvateľov a ŠÚ s nimi pracuje doteraz. Tak načo takáto eštebácka inovácia?!

    ReplyDelete
  6. zavsetkomozecarlos: Ja SOM scitaci komisar takze asi viem ze je rozdiel medzi tymi dvoma identifikatormi nehovoriac o tom ze keby tam niekto dopisal nieco rukou tak z MU neuvidi ani cent. A taktiez by som ti poradil si este raz a tento krat aj poriadne precitat co som napisal. Citujem: "su dve rozdielne cisla ktore su priradene k sebe v systeme" Comprende?

    Je to detinska moznost na urovni 6 rocneho decka. Ak nechces, povies komisarovi, koniec. Ak si myslis ze ta vytiahne na chodbu a tam ta pred susedmi zbicuje tak whatever.

    Keby si sa skusil zamysliet nad tym textom tak pochopis ze je to o vysledkoch scitania v ktorom sa osobne informacie zo zakona zverejnovat nemozu. SUSR ponuka na predaj aj kompletne mapy s demografickou, ekonomickou a ja neviem akou situaciou. To iste sa robilo, a este stale aj robi, aj po scitani v 2001 len vtedy sme nemali armadu staniolovych ciapok ktora je presvedcena ze tesco karta ochrani ich osobne udaje lepsie ako stat kde uz aj tak su.

    Vysledky scitania su definovane eurostatom, cize aj zakladne kriteria otazok. A ano ma a teraz robi kompletnu databazu tak ako kazdych 10 rokov na tomto uzemi od 1857. 150 rokov, ked tu bola monarchia, nacizmus alebo komunizmus s tym problem nebol a teraz je.

    Problem je ten ze sa robi afera z 10 minutovej zalezitosti ktora sa dala bez problemov obist s jednym sotom v televiznych novinach. Ale ne, to by sme nemohli byt na Slovensku. Tu sa riesi kazda kravina co niekoho napadne namiesto toho aby sa energie venovala do ovela podstatnejsich problemov.

    ReplyDelete
  7. tvoja kritika stoji na dvoch chybnych faktoch:

    1) identifikator. Uz neviem ako ti to vysvetlit, tak skusme celkom polopate citat UnOOU: "Nalepením číselného identifikátora obyvateľa na sčítací formulár, ktorý osoba vyplnila, sa osoba stáva
    priamo určená a osobné údaje nachádzajúce sa v sčítacom formulári možno priradiť konkrétnej fyzickej
    osobe. Štatistický úrad SR preto neúplne a nesprávne informuje obyvateľov, keď tvrdí, že „sčítací formulár
    neobsahuje meno, priezvisko,...“. V konečnom dôsledku sa tieto údaje na sčítací formulár dostanú
    prilepením číselného identifikátora." takze aj ked komisar nedopise udaje, nakoniec bude jasne, kto sa poslusne scital a kto nie.

    napriek tomuto tvrdeniu sa ale tusim silou mocou chces drzat toho, o com ta naskolili v SU (ak teda si komisar) a presviedcat ta nema zmysel.

    2) zamienas si slova, aby ti vyhovovali. clanok hovori o poskytovani udajov tretim stranam. ty tvrdis, ze hovori o osobnych informaciach. nech posudia citatelia, kto vie spravne citat.

    ReplyDelete
  8. a pokial ide o razne vyjadrenia o tom, co sa stane komisarovi, ak nalepi identifikator sam, tak mozno by si nemusel zovseobecnovat svoju osobnu skusenost, kedze zjavne su aj ine:
    http://www.sme.sk/c/5904679/scitanie-ohrozil-strach-ludia-vracaju-aj-prazdne-harky.html

    ReplyDelete