Zväz poľských syndikalistov (ZSP-MAP) nás informoval o spustení kampane proti pracovnej agentúre OTTO, ktorá má pobočky aj na Slovensku a v Česku. Spracovali sme text opisujúci praktiky agentúry OTTO v Holandsku a skúsenosti poľských, ale aj slovenských či českých pracovníkov. Vieme, že takéto praktiky sú typické aj pre iné agentúry, tu však platí jedno – kým ľudia nemajú záujem riešiť svoje problémy, nikto ich za nich riešiť nebude. Ak teba alebo tvojich známych táto agentúra nejakým spôsobom podviedla a chceš sa proti tomu postaviť, kontaktuj nás. V najbližších dňoch sa uskutočnia akcie priamo medzi pracovníkmi v Holandsku a v pobočkách tejto agentúry.
Problémy s agentúrou OTTOV minulých rokoch sa objavilo množstvo sťažností na praktiky pracovnej agentúry OTTO, najmä od Poliakov, ktorí odišli pracovať do Holandska. Agentúra sa nachádza minimálne na jednom čiernom zozname (zoznam nedôveryhodných poskytovateľov služieb) ako agentúra, ktorá podvádza pracujúcich. Niektorí ľudia, ktorí v nej pracujú alebo pracovali v minulosti, sa obrátili na holandskú organizáciu AGA a poľskú ZSP ohľadom rozličných problémov s prosbou o pomoc. Žiadajú prinajmenšom, aby sme ľudí varovali a informovali o ich právach a možnostiach – čo robiť, ak ich agentúra podvedie.
Na základe listov, sťažností na internete a osobných rozhovoroch vám prinášame predbežný zoznam najčastejších problémov. Kontaktujeme ďalších ľudí a veríme, že čoskoro budeme schopní poskytnúť viac informácií. V krátkej dobe by sa mala začať aj informačná kampaň určená súčasným a potenciálnym zamestnancom.
Falošné sľuby v Poľsku
Jeden z najtypickejších problémov je, že agentúra v Poľsku potvrdí jednu náplň práce, no tá sa po príchode do Holandska celkom zmení. Mnohí pracujúci sa ešte v Poľsku prihlasujú so svojimi priateľmi alebo rodinnými príslušníkmi a agentúra ich uisťuje, že budú pracovať spolu, často ich však po pricestovaní rozdelia. Zvyčajne majú pracovať 40 hodín týždenne v určitom časovom období, no nie je nezvyčajné, že nedostanú kompletný rozpis, prípadne celé týždne nemajú nijakú prácu. V najhorších prípadoch ich agentúra pošle domov ešte pred tým, ako stihnú zarobiť aspoň nejaké peniaze.
Nepravidelný pracovný čas
Ľudí často rozvážajú na mnohé rozličné pracoviská. Niekedy nemajú prácu, ale musia byť dostupní, keby náhodou niekto zavolal. Niektorí odhadujú, že asi 25-30% kolegov a kolegýň malo počas svojho pobytu iba občasnú prácu, napríklad dvakrát za týždeň. Inokedy zase treba robiť nadčasy, aby dobehli zameškané hodiny. Typický nadčasový deň pozostáva z 11-12 hodín práce, ale existujú prípady, keď si pracujúci museli odrobiť až 20 hodín za deň.
Mzdy, ich vyplácanie a poplatky
Podľa pracovníkov sa objavili aj prípady, keď nedostali ani len minimálnu mzdu – veľkú časť z výplat si, samozrejme, berie agentúra. Jeden z hlavných problémov je nafúknutá cena za ubytovanie. Platia sa aj ďalšie poplatky, napríklad poistenie vo výške zhruba 300-400 eur za rok, ktoré potom holandská vláda vracia priamo agentúre, a nie človeku, ktorý si poistenie zaplatil.
Noví zamestnanci pracujú v Holandsku niekoľko týždňov bez náležitých dokumentov (napr. SOFI - kombinované daňové číslo a číslo sociálneho zabezpečenia) a nemajú platené voľno či dovolenku. Napriek tomu, že im z výplat sťahujú poistné, počas práceneschopnosti mnoho ráz nedostávajú náhradu príjmu a musia zaplatiť pokutu.
Pracujúci sa sťažujú na množstvo poplatkov, ktoré musia uhradiť. Pravidelne od nich vyberajú peniaze najmä v robotníckych ubytovniach, ktoré si poplatky len tak vymýšľajú, napríklad za to, že ľudia prídu z práce špinaví. Väčšinou sa to deje svojvoľne a spoločnosť účtuje pokutu všetkým na izbe za priestupok jednotlivca. O týchto poplatkoch sa ľudia často dozvedia až z výplatnej pásky a tým, ktorí sa sťažovali, pohrozili vyhodením.
Agentúra má problémy aj s meškajúcimi výplatami. V prípadoch, keď pracujúcich prepustili bez predchádzajúceho upozornenia, poslali ich domov bez toho, aby im zaplatili, a mali dokonca problém vziať si všetky osobné veci.
Problémy s ubytovaním – hlavná príčina znižovania miezd
Mnohí ľudia sa sťažovali na ubytovacie podmienky v rôznych častiach Holandska. Tento problém je známy, dostal sa dokonca aj na stránky mainstreamových novín.
Prednedávnom sa na YouTube objavili propagačné videá so „zamestnancami“ cez agentúru OTTO, ktorí sa v nich chvália svojimi životnými podmienkami. Ľudia, ktorí zažili skutočné podmienky, však tvrdia, že ide iba o reklamnú kampaň a reálne podmienky sú celkom odlišné. Videá sa snažia vykresliť podpriemerné domy v lesoch ako nejaký „park“ či pekný letný tábor.
Realita v týchto „táboroch“ je však iná. Mnohé sa nachádzajú na izolovaných miestach, v lesoch, ďaleko od všetkého. Veľa ráz sú od najbližšieho mestečka vzdialené saj 20 kilometrov. Spoločenský život sa točí okolo firemnej ubytovne, firemného obchodu a baru.
Ubytovňa v Laarbruchu
Pracujúci musia vstávať veľmi skoro, aby ich mohli odviezť do práce (často cestujú aj jeden a pol až dve hodiny). Po práci musia čakať aj hodinu a viac na autobus, ktorý zbiera ľudí z rôznych lokalít. To znamená, že za deň strávia 3 až 6 hodín iba cestovaním do práce a naspäť.
Jedným z miest, kde žije mnoho nových zamestnancov, je Laarbuch v Nemecku, asi 20 kilometrov od Holandska. Ľudia žijú v prerobených kasárňach po britských vojakoch neďaleko letiska Weeze. Raz týždenne agentúra objednáva autobus do obchodu vzdialeného pol hodinu cesty. Na jednu toaletu a kuchyňu pripadá niekoľko desiatok izieb.
Ľudia sa sťažujú na plesne, preplnené a špinavé izby a pokazené zariadenie. Kempové domčeky, napríklad v Uddeli, v zime nie sú vhodné na bývanie. Je jasné, že agentúra a jej kumpáni podvádzajú a zarábajú na pracujúcich tým, že ich nútia platiť premrštené sumy za život v nevhodných podmienkach. Vyskytli sa incidenty, keď ľudí, ktorí sa sťažovali, uprostred noci jednoducho bez varovania vyhodili, len aby ostatným ukázali, že majú byť ticho. Niektorí ľudia, ktorých vyhodili z ubytovní, dostali aj okamžité výpovede a agentúra sa na nich úplne vykašľala; nech si poradia, ako vedia. Tí, ktorí sa sťažovali na ubytovanie, boli často zastrašovaní a neboli im obnovené zmluvy.
Na ubytovaní sa zarábajú značné peniaze. Vo Woerdene sú často ubytovaní 4-5 ľudia v jednej miestnosti, každý platí 280 eur mesačne, takže celkové náklady sa vyšplhajú až na 1000 eur na izbu. Za takú sumu prenajímajú miestne realitné kancelárie celý dom! Miestni často ponúkajú byty za 300 eur, čo sa agentúre OTTO nepáči, lebo vyžaduje, aby boli pracujúci neustále k dispozícii, pripravení na vyzdvihnutie pred ubytovňou. Ak vám o šiestej ráno zaklopú na dvere, do 15 minút musíte byť pripravení na odchod. V jednom nahlásenom prípade odmietla agentúra OTTO nájsť akúkoľvek prácu či voziť do nej človeka, ktorý sa odsťahoval z tábora.
OTTO má rovnaké ceny za ubytovanie a nerozlišuje medzi podmienkami na jednotlivých miestach. To vedie k situáciám, kedy niektorí plnia rôzne službičky, len aby sa mohli presťahovať do lepšej ubytovne.
Pracujúci píšu
Tu je list poľských pracovníkov, ktorí opisujú problémy s poplatkami svojvoľne účtovanými agentúrou OTTO v ubytovniach:
Voláme sa P. a A. Radi by sme opísali, čo sa nám stalo v Holandsku. Po príchode do krajiny sme narazili na lákavú pracovnú ponuku agentúry OTTO. Na konci októbra sme išli na pohovor do jej sídla v Haagu.
Podpísali sme trojmesačnú zmluvu. Deň pred odchodom do práce zmenili miesto, kde sme mali bývať, hoci sme mali zmluvne garantované určité podmienky. Zmluva garantovala ubytovanie za 280 eur na osobu v miestnosti pre dvoch. Skutočnosť však bola iná. Strčili nás do izby s ďalšími 4 ľuďmi, ale platiť sme museli rovnakú čiastku ako za izbu pre dvoch.
Od začiatku sme sa pokúšali zmeniť buď ubytovňu alebo aspoň izbu, aby sme dostali to, čo nám bolo sľúbené. Náš manažér však povedal, že presťahovať sa nedá. Poslal nás za manažérom ubytovne, no nevybavili sme nič.
Veľké preľudnenie v robotníckej ubytovni (120 ľudí) spôsobilo medzi ľuďmi stres. Na príčine bol malý počet kúpeľní, záchodov a iného zariadenia, ktoré mala ubytovňa poskytnúť.
Naše problémy a problémy ostatných boli nasledovné:
- Meškanie výplat. Okrem toho sme pred sviatkami dostali nižšie výplaty. Mesačné výplaty nezodpovedali hodinovým zárobkom. Za 2 týždne sme dostali 190 eur a za mesiac iba 270 eur.
- Obyvatelia ubytovne museli platiť okrem 280 eur aj za upratovanie izieb, a to ľuďom, ktorých určil manažér ubytovne.
- Ľudia dostávali žlté a červené karty, za ktoré sa im sťahovali pokuty priamo z výplat. Tieto pokuty sme dostávali bez nášho vedomia a bez toho, aby sme mohli nejako zistiť, či boli oprávnené. Napríklad nám zaúčtovali poškodený hlásič požiaru, ktorý však bol poškodený už v čase nášho príchodu. Každému v izbe zaň zrazili 400 eur z výplaty!
- Ak ste potrebovali deň voľna, dostali ste ho. Za 13 eur. Za každých 5 minút meškania na odvoz do práce vám strhli 15 eur, hoci na vaše pracovné miesto chodili aj pravidelné linky.
- Ak musela na vašu izbu prísť strážna služba, strhli vám 80 eur. Pokutovali dokonca aj spiacich ľudí. Raz sa odohral konflikt medzi A. a ďalším obyvateľom izby, ktorý ho udrel do hlavy. A. museli odviesť do nemocnice, a keď sa ho prepustili, predvolala si ho strážna služba agentúry OTTO. Nedostal však možnosť vysvetliť, čo sa stalo. Strážna služba namiesto toho, aby vyšetrila incident či zavolala políciu, udelila každému pokutu. Neskôr sa zistilo, že útočníci už boli súdne trestaní. U nás si agentúra overovala, či máme čistý register trestov, ale u nich nie. Týždeň na to jedného z nich strážna služba vyhodila. A. odopreli zdravotné poistenie a nedostal náhradu mzdy za 6 dní. Manažér povedal, že si o tento čas môže predĺžiť svoju trojmesačnú zmluvu.
- P. vyhodili deň pred skončením platnosti zmluvy a nechceli mu ju predĺžiť, lebo sa s kolegami rozprával o problémoch s agentúrou.
Myslíme si, že sme boli podvedení, preto chceme varovať a informovať budúcich pracovníkov a ďalších ľudí, ktorých agentúra OTTO podviedla.
Skúsenosti slovenských a českých pracovníkov
Na rôznych slovenských a českých internetových fórach, kde ľudia píšu svoje skúsenosti s prácou v Holandsku cez agentúru OTTO, sa v podstate potvrdzujú skúsenosti poľských zamestnancov. V skratke, iná práca ako bolo dohodnuté v zmluve, časté sťahovanie a striedanie zamestnávateľov, dlhé neplatené obdobia bez práce, fotky krásnych budúcich ubytovní, no v skutočnosti príšerné baraky s minimom sociálnych zariadení, preplnenými izbami, plesňami či mravcami, neochota manažérov riešiť akékoľvek problémy, nijaká náhrada príjmu v prípade práceneschopnosti, dlhé kilometre dochádzania do práce, šikana a pokuty..
Zoznam problémov je pomerne dlhý, podstatné však bude, aký tlak sa podarí vyvinúť na agentúru OTTO (alebo hociktorú inú), aby prestala s takýmito praktikami.
V prípade, že chceš riešiť svoj problém s agentúrou OTTO alebo informovať o svojich skúsenostiach, napíš nám na priamaakcia(zavináč)priamaakcia(bodka)sk.
Leták určený slovenským a českým pracovníkom je na webstránke kampane.
Ak sa práve nachádzaš v Holandsku, môžeš kontaktovať nás alebo holandskú organizáciu AGA a poľskú ZSP, ktoré spustili celú kampaň: ottoslaveforce(zavináč)gmail(bodka)com.
Priama akcia
Ďakujeme Anonymous za preklad pôvodného článku od ZSP
Zdroj:
http://otto.zsp.net.pl
No comments:
Post a Comment